ما در سواد عالم چون شعر انتخابیم ...

سال‌ها پیش در کتاب‌های دوران مدرسه بارها خوانده‌ایم که تفاوت انسان با سایر موجودات در قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری است؛توانایی‌ـی ورای غریزه که مشکلات آدمی از آن نشأت می‌گیرد.دو راهی‌ها و چندراهی‌هایی که در زندگی با آنها مواجه می‌شویم و لازم است تا مسیر زندگی ـمان را انتخاب کنیم. وقتی لحظه‌لحظه‌ی عمرمان را در حال فعلیت بخشیدن به تصمیم‌های بزرگ و کوچک هستیم حتماً قابلیت و قدرت در تصمیم‌گیری ویژگیِ مهمی قلمداد می‌شود که ارتقا و پخته شدنِ آن رابطه‌ی مستقیمی با کیفیت زندگی دارد. آدم‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان متفاوت عمل می‌کنند و با توجه به شرایط یکی از گروه‌های درونی‌ـشان به کار می‌افتد. گروه اول گروهی هستند که قدرت در تصمیم‌گیری و انتخاب‌هایشان حساب شده است و پیشتاز راه‌های جدید هستند. افرادِ مصممی که یکی از بارزترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی‌ـشان مدیریت ِ قوی در تصمیم‌ها ، ازجمله تصمیم‌های آنی و لحظه‌ای بوده که این ویژگی باعث شده زندگی‌ـشان عمق داشته باشد. گروه دوم از راه ِ ساخته شده توسط گروه اول تبعیت می‌‌کنند و کورکورانه و بدون در نظر گرفتن محرک‌ها صرفاً دنباله‌رو هستند. دچار یک جور دوگانگی های وجودی اند و نمی‌دانند با خودشان با دنیا چند چند هستند و هیچ وقت از خودشان راضی نیستند. گروه سوم همان‌هایی هستند که در رستوران و کافی‌شاپ همان چیزی را سفارش می‌دهند که طرف مقابل سفارش می‌دهد. آدم‌های خنثی‌ای که همیشه منتظرند دیگران برایشان تصمیم بگیرند و فاعل ِ محض تصمیمات و انتخاب‌ها هستند. گروه چهارم فکر می‌کنند،تصمیم می‌گیرند ولی جسارت ِ عملی کردنش را ندارند و صرفاً در حد یک ایده می‌مانند. همیشه دنبال تایید گرفتن از بقیه هستند و باید یکی باشد تا هِندل‌شان کند و هُل‌ـشان بدهد! گروه پنجم آن‌هایی هستند که تابعیت زمانی در یک تصمیم‌گیری و انتخاب را پاک فراموش کرده‌اند و انقدر دست‌دست می‌کنند و طولش می‌دهند تا تصمیم‌گیری از به فعلیت رسیدن خارج می‌شود،تاریخ انقضایش می‌گذرد و حسابی بو می‌گیرد! این دسته از افراد روی سرنوشت و تقدیر و قسمت زیادی حساب باز کرده‌اند.

[1]

گناهانم را دوست دارم، بیشتر از تمام کارهای خوبی که کرده‌ام ، می‌دانی چرا ؟! آن‌ها واقعی‌ترین انتخاب‌های من ـَند!! "سید علی صالحی"

[2]

باز من از آپ شدن‌های شما دوستان عقب موندم :|

شنبه ۱۷ مرداد ۹۴
نظرات (۳۳)
آناهــیــ ـــتا
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۱:۰۹
متاسفانه من کمی تا قسمتی جزو دسته ی چهارمم...
البته نه همیشه, اما واسه برداشتن قدم های بزرگ, حس می کنم اگر کسی پشتم نباشه حس می کنم ممکنه از پشت سقوط کنم...

حالا بغیر از شخصیت کلی آدما تو تصمیم گیری,
البته به نظر من این گروها تو همه ی آدما وجود داره, بسته به اون تصمیمی ک میخوان بگیرن پررنگ و کمرنگ ممکنه بشه.
پاسخ:
آره ، درست میگی همه ـشون توی وجودمون هستن ...
م. ج.
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۱:۱۶
بنظرم بیشتر آدما بسته به نوع مسئله و سنشون ممکنه وارد هر پنج دسته بشن...ینی شرایط گاهی آدم رو از یه دسته خارج و وارد دسته دیگه ای میکنه...شرایط خیلی چیزا رو تغییر میده!
پاسخ:
درسته ! مرسی از دقتت :)
به خاطر مهم بودنش به متن اضافه شد .
بدمست .
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۱:۳۰
دسته شیشمی هم هستن به نام رینندگان، اینا همیشه بدترین انتخابو میکنن، منم جزو همین دستم :دی
پاسخ:
هاهاهاها :))
ناصر .
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۱۵
من تنها فصل مشترکم با این رسته ها تصمیمات آنی یهویی و لحظه ای گروه اوله. شباهت دیگه ای به این گروه و سایر گروه ها رو قویا و شدیدا تکذیب می کنم د:
پاسخ:
تصمیمات آنی یهویی و لحظه ای کاره راه بنداز یا کار خراب کن ؟ ؛)
یک مردِ جدّی
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۱۷
گروه ششمی که بدمست گفته را از نزدیک دیدم!!
امیدوارم که من جز آنها نباشم!
پاسخ:
پس گروه ششم رسمیت پیدا کرد ؛)
محمد علی
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۲۲
[1] گاهی وقتا واسه آروم کردن خودم باید اینطوری به قضیه نگاه کنم !

[2] از من یکی خیلی جلوترین :)
پاسخ:
1. دچارم !
2. با بالاترین سرعت سعی در جبران دارم !!!
ناصر .
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۳۰
کار راه بنداز که نه، اون یکیش! د:


پاسخ:
یحتمل همون دسته ششم میشه :))
ناصر .
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۳۸
گویا دسته ششم بیشتر از بقیه به تخصص من نزدیکه. ولی نکته مثبتش اینه که با دسته اول وجه اشتراک بارزی دارم! آنی و یهویی :D
پاسخ:
چه پیچیده ؛)
نگین
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۲:۵۱
من برم یه دور بزنم دوباره بیام فکر کنم جزو کدوم دسته م :|
+عیب نداره منم همش عقبم :)))
پاسخ:
مثه اونایی که میرن خرید به فروشنده میگن بریم یه دور بزنیم برمی گردیم ؟؟؟ :))

+ اوووووف ! چند روز نمیتونی آنلاین نشی ، یهو همه چی میریزه سرت ، والا :|
غر زن
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۳:۰۳
گروه اول.
پاسخ:
چه مقتدرانه گفتین :)
ماهان هاشمی
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۳:۰۶
به نظر من آدم‏ها می‏تونن بسته به شرایطی که توش قرار دارن، تو هر کدوم از این 5 گروه قرار بگیرن!
پاسخ:
درسته !
[ سعی کردم این مفهوم رو به زور توی متن بگونجونم که مثه که موفق نبودم :)) ]
رها مشق سکوت
۱۷ مرداد ۹۴، ۲۳:۳۶
من فکر کنم شرط اصلی درست انتخاب کردن، اینه که خودمون رو درست بشناسیم. این شناخت ِ درست از خود که باشه، قدرت انتخاب، جسارت، سرعت عمل و پذیرش مسئولیت حاصل از انتخاب هم خود به خود میاد
هرچی بیشتر به خودت نزدیکتر بشی، انتخاب کردن برات ساده تر میشه
پاسخ:
به نظرم خودشناسی مقوله ای هست که با گذشت زمان و تجربه به دست میاد و فرآیندش طولانیه ...
سید حمید
۱۸ مرداد ۹۴، ۰۱:۴۲
از این مطلبتون خیلی خوشم اومد :)
پاسخ:
چه خوب :)
یاشار
۱۸ مرداد ۹۴، ۰۱:۵۲
هووووم
پاسخ:
:)
آلبرت کبیر
۱۸ مرداد ۹۴، ۰۷:۲۷
مدیونی اگه فک کنی من توی گروه اول نیستم :))))
پاسخ:
باش ! شما گروه اولی ؛)
مترسک ‌‌
۱۸ مرداد ۹۴، ۰۹:۲۵
و فقط گروه اولن که توانایی تغییر دنیا رو دارن...
پاسخ:
اغلب ...
رفیعه رجعتی
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۱:۴۴
متاسفانه گروه سیم:(
ولی خب حرف اخر رو من میزنم با در نظر گرفدن تمام شرایط...
پاسخ:
پس مطلقاً با من نیا رستوران و کافی شاپ ! چون جمله ای رو میگی که شدیدا حرصم میده !!! :))
Nasim dew
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۲:۲۵
بای بای
:))
پاسخ:
:|
مهسا.م
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۴:۱۷
سلام.اگر متن رو خودتون ننوشتین لطفا مرجع رو ذکر کنین
جمله اخر قشنگ بود.واقیت داره.
پاسخ:
سلام
حتما اگه خودم ننوشته باشم منبعشو ذکر میکردم ، مال خودمه دگ ضایع ست ؛)
واقعیته واقعیته ...
اسقف اعظم
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۷:۰۴
باید اعتراف کنم که من تو موقعیت های مختلف تو دسته های مختلفی قرار میگیرم! اصلا هم چند قطبی نیستم:)
این جمله ی اقای صالحی فوق العاده بود،حرف دل من بود:)
پاسخ:
خودمم همینطوری م و فکر کنم همه آدمها تجربه هر پنج مورد رو داشته باشن :)
آره خیلی به دل منم نشست :)
افشین ..
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۸:۴۴
گروه چهارم هستند چون می دونم معمولا عملی نمی کنم ایده هامو انقدر ایده های بکر بی محابا میاد و میره که از حساب خارجه! البته دنبال تایید گرفتن از دیگران نیستم.
یه گروه دیگه هم فکر کنم یادت رفت گروه جوکر فیلم بتمن!
جوکر: واقعا من مثل یه آدم دارای نقشه هستم؟ میدونی من چی ام؟ من یه سگم که بدنبال ماشین هاست! اگه یکیو میگرفتم نمی دونستم باهاش چیکار کنم! میدونی، من فقط کارها رو انجام میدم...خلافکار ها نقشه دارن، پلیس ها نقشه دارن، گوردون نقشه داره، اون ها نقشه می کشن...کسانی که نقشه میکشن سعی میکنن دنیاهای کوچیک شون رو کنترل کنن... من نقشه نمی کشم. سعی میکنم به کسانی که نقشه میکشن نشون بدم که چقدر تلاش شون برای کنترل چیزهایی که واقعا هستند تأسف انگیزه!


پاسخ:
متاسفانه همیشه یکی نیس که هل ت بده !
اوه این خیلی خوب بود :)
افشین ..
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۸:۴۵
+گروه چهارم هستم قبل از اینکه دستم بره روی ویرایش رفت روی ارسال!
پاسخ:
کد عددی نداره فرتی ارسال میشه :))
نبات ...
۱۸ مرداد ۹۴، ۱۹:۲۱
گروه اول
همیشه برای خودم خودم تصمیم گرفتم خوب بد اشتباه
من یبار حق زندگی کردن دارم قراره خودم زندگیموبسازم
حتی برای دیگران هم من تصمیم میگیرمو پشت من قایم میشن
اینو ننوشتی که ما بگیم کدوم گروهیم میخاستی از خودت بگی؟
چرا نگفتی؟
پاسخ:
صرفا یه طبقه بندی بود که به ذهنم رسید :)
این خیلی عالیه که قدرت تصمیم گیری خوبی داری ، آفرین‌ :)
آقای میم
۱۸ مرداد ۹۴، ۲۲:۱۲
نظر من همون نظر ِ ماهان ِ.

هیچکس مطلق نیست. همونطور که همه چیز نسبی ست...
پاسخ:
درسته :)
مهرزاد
۱۸ مرداد ۹۴، ۲۲:۵۴
تو بعضی موارد جز گروه اول و گاهی گروه4
پاسخ:
خوبه :)
خزنده
۱۹ مرداد ۹۴، ۰۰:۵۰
من گروه صفرم ام. تصمیم هایی میگیرم خفن، که همه میگن ایول، بسیار تخیلی، و بسیار منحصر به فرد. و در اولین قدم از عملی کردنش می فهمم یه اشتباه تحلیلی یا محاسباتی بسیار الکی داشتم توش :دی دوباره میخزم میرم توی تاریکی
پاسخ:
خب این خوبه که متوجه اشتباهتون میشین هستن کسایی که تا آخرش اشتباه میرن !
آرامیس بانوی هزار فصل
۱۹ مرداد ۹۴، ۱۰:۵۹
باید بررسی کنم ببینم جزو کدوم گروهم.
پاسخ:
:)
پژمان
۱۹ مرداد ۹۴، ۱۳:۱۷
سلام
دسته اول هستم ولی گاهی نتایج منتهی به دسته ششم میشه:((
پاسخ:
کمی درصد خطا عیب نداره آقا :)
خزنده
۱۹ مرداد ۹۴، ۲۲:۲۸
بی ربط به این پست: فکر کنم شما از اون آدمایی هستی که مثلا توی مهمونی حواسش هست با همه حرف بزنه که کسی از دستش ناراحت نشه. یا بلا به دور توی مراسم ختم دم در وایمیسه برای قبول تسلیت و این حرفا. ارتباطات در حد خدا دیگه. اینو از طرز پاسخ دادن به کامنتای بقیه حدس زدم B-)
پاسخ:
نه با این دز بالا ولی یه کم چرا ، اینجوریم :)
همونجوری که دوس دارم کامنتام بدون جواب نمونن به کامنتای دوستان با حوصله و سر فرصت‌ جواب میدم :)
محدثه عارفی
۲۰ مرداد ۹۴، ۰۳:۱۷
اومم! روی این پست باید خیلی فکر کرد.نگاه کن نگفتی که کدوم خوبه کدوم بد؟ البته شعر آخر متن خیلی چیزا رو میگفت اما صرف نظر ازینکه من الان دلم نمیخواد بهت بگم جز کدوم گروهم کاش یه توضیحی می دادی که هر گروه چطور می تونه به شرایط مطلوب برسه و اصلا می تونه آیا؟
پاسخ:
قرا نبود بگم کدوم خوبه کدوم بد! به نظرم همه ش توی وجود ماها هست حالا یکی دو گروهش پررنگ تر :)
زینب :)
۲۱ مرداد ۹۴، ۰۱:۰۰
من فک کنم جز اینا نیستم من دنبال سرمایه ام :D
پاسخ:
هااا ؟!
زینب :)
۲۲ مرداد ۹۴، ۱۱:۴۱
اینجاست که موضوع پیچیده میشه و یه گونه کمیاب و نادر پیدا میشه که دستگاه های علمی هم عاجزن از درکش :D
پاسخ:
مور اکسپلین ! پلیز :)
ماسال نیوز
۱۴ شهریور ۹۴، ۱۰:۱۷
موفق باشید
پاسخ:
ممنونم :) 
همچنین شما 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">